ماسک تنفسی وسیله‌ای است که جهت محافظت از فرد در برابر استنشاق مواد زیان‌آور و خطرناک از جمله میکروارگانیسم‌ها و ذرات گردوغبار در هوا تعبیه شده است. ماسک تنفسی همچنین از ورود دود، بخار و گازهای خطرناک به سیستم تنفسی تاحدامکان جلوگیری می‌کند. گستره وسیعی از ماسک‌های تنفسی وجود دارد که بر اساس قیمت و کاربرد دسته‌بندی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به موضوع مقایسه قیمت انواع ماسک‌های موجود در بازار بپردازیم.

ماسک تنفسی چیست؟

در طی دو سال اخیر با فراگیری جهانی ویروس کرونا استفاده از ماسک برای تمام افراد در سنین مختلف به امری ضروری تبدیل شده است. ماسک‌های تنفسی نه‌تنها برای جلوگیری از ویروس کرونا بلکه برای مصون ماندن از انواع ویروس‌ها، ذرات گردوغبار و غیره  مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اثربخشی بیشتر عملکرد ماسک‌های تنفسی، باید به‌درستی روی بینی، دهان و چانه محکم شوند به‌گونه‌ای که هیچ شکافی برای ورود هوا ایجاد نشود. زمانی ماسک به‌درستی بر روی صورت قرار می‌گیرد که با انجام عمل بازدم از جلوی ماسک هوای گرم احساس شود.
در ویدئو بالا در رابطه با انواع ماسک ها توضیح داده شده است. جهت اطلاع از قیمت انواع ماسک با ما در ارتباط باشید.

نحوه نگهداری و استفاده صحیح از ماسک

ماسک های موجود در بازار

استفاده صحیح، نگهداری و تمیز نگه‌داشتن ماسک‌ها نیز بر میزان محافظت و اثربخشی ماسک‌ها تأثیرگذار است. برای استفاده از ماسک مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل و بعد از گذاشتن ماسک دست‌های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید.
  • ماسک خود را روی دهان و بینی و چانه خود قرار دهید.
  • آن را پشت سرخود ببندید یا از حلقه‌های گوش استفاده کنید. مطمئن شوید که به‌صورت شما چسبیده است.
  • هنگام استفاده از ماسک آن را لمس نکنید.
  • اگر به طور تصادفی ماسک خود را لمس کردید، دستان خود را بشویید یا ضدعفونی کنید.
  • اگر ماسک شما خیس یا کثیف شد، ماسک استفاده شده را تعویض کنید و از ماسک جدید استفاده کنید.
  • بلافاصله پس از برداشتن ماسک دست‌های خود را بشویید.
  • ماسک‌های پارچه‌ای را به طور مرتب شست‌وشو دهید و به‌خوبی خشک کنید.
  • ماسک‌های یکبار مصرف را بعد از یکبار استفاده تعویض کنید.

 

انواع ماسک

انواع ماسک موجود در بازار

انواع مختلفی از ماسک تنفسی در بازار موجود است که رایج‌ترین نوع آنها شامل ماسک پارچه‌ای، ماسک N95، ماسک پزشکی و… می‌باشد. هرکدام از انواع ماسک‌های تنفسی از قیمت متغیری برخوردار است که این قیمت بر اساس نوع کاربرد و میزان نفوذناپذیری آنها در برابر میکروارگانیسم‌ها تعیین می‌شود. در زیر به برخی از ماسک‌های موجود در بازار اشاره می‌کنیم:

ماسک‌های جراحی (یکبار مصرف):

این ماسک همان گونه که از نام آن پیداست، یکبار مصرف هستند و بیشتر مورداستفاده برای جراحان و متخصصین در عرصه بهداشت است. این ماسک به علت جنس بافت خود مانع از ورود ذرات عفونی که در هوا معلق هستند به بدن می‌شود. به علت نوع طراحی این ماسک از ورود ویروس و باکتری، ذرات بزرگ ترشحات و… به بدن افراد جلوگیری می‌شود.ماسک های جراحی از قیمت مناسبی برخوردار هستند، بشکلی که تمام اغشار جامعه با هر سطح درآمدی تونایی تهیه چند ماسک جراحی در روز را با توجه به شرایط کرونایی داشته باشد.

 ماسک N95:

این ماسک‌ها که به ماسک‌های فیلتر‌دار معروف هستند بیشتر مورداستفاده بیمارانی است که از بیماری‌های عفونی مثل آنفولانزا، آبله مرغان، سرخک و بیماری‌های شدید تنفسی رنج می‌برند. اکثر این بیماری‌ها از راه هوا منتقل می‌شود. این ماسک‌ها به دلیل قدرت بالایی که از جنس خاص آن نشأت می‌گیرد، مانع از انتقال بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شود به بدن می‌شود. طراحی ظاهری این ماسک به‌گونه‌ای است که به‌راحتی روی صورت و جلوی بینی و چانه فیکس می‌شود و به دلیل فیلتردار بودن این مدل مانع از ورود ذرات که در هوا معلق هستند به بدن می‌شود. ناگفته نماند که از این ماسک علاوه بر موارد فوق در مصارف صنعتی هم بسیار استفاده می‌شود.قیمت ماسک N95 به نسبت سایر ماسک های جراجی و… بالاتر است چرا که قدرت مصونیت بالاتری دارد.برای اطلاع از قیمت دقیق ماسک های N95 می توانید به سایت ستیا صنعت مراجعه نمایید و از اطلاعات آن بهره مند شوید.
از دیگر انواع ماسک‌ها می‌توانیم به ماسک‌های پارچه‌ای که باتوجه‌به بیماری کرونا خیلی مورداستفاده قرار گرفته اشاره کرد. ماسک‌های الکتریکی تصفیه هوا و ماسک‌های تنفسی کپسول دار اشاره کنیم که این موارد بیشتر برای کارهای فنی تخصصی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مدت استفاده از هر ماسک چه مقدار است؟

به‌طورکلی مقدار زمانی که از یک ماسک می‌شود استفاده کرد‌، بسته به نوع و مدل آن متفاوت است. در مورد ماسک‌های یکبار مصرف و جراحی بعد از هر بار استفاده و یا اگر به هر دلیل آلوده شد باید به‌سرعت اقدام به تعویض آن نمود. چرا که در مورد این نوع ماسک ازآنجایی‌که در مصارف پزشکی و متخصصان بهداشت مورداستفاده است که در محیطی هستند که ذرات عفونت و ویروس‌ها در هوا معلق هستند، بلافاصله باید اقدام به تعویض آن نماید. در مورد ماسک‌های N95 عمر مفید آنها باتوجه‌به انواع گوناگون آن متغیر است. به‌عنوان‌مثال ماسک‌های N 95 یکبار مصرف طبی بیشتر از ۸ ساعت عمر مفید ندارند. البته این موضوع در صورتی است که دچار تغییر شکل مثل شل شدن بندها، کثیفی و یا مرطوب شدن نشده باشند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید این ماسک‌ها را تمیز و یا ضدعفونی کنید و بلافاصله بعد از مصرف آن را در یک نایلون پیچیده و بعد در سطل زباله بیندازید. در دیگر انواع ماسک‌های N95 هم‌بسته به استانداردهایی که در آن تعبیه شده زمان استفاده آن نیز متغیر است.

قیمت انواع ماسک‌های موجود در بازار

مقایسه قیمت ماسک ها

در این بخش از مقاله به بررسی قیمت انواع ماسک‌های موجود در بازار می‌پردازیم. نحوه قیمت‌گذاری به عوامل و فاکتورهای زیادی بستگی دارد. به‌طورکلی عواملی که باعث تعیین قیمت ماسک‌ها می‌شود نوع و برند آن ماسک است که در هنگام خرید و باتوجه‌به نیاز خود باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشید. به‌خصوص در شرایط موجود دنیا که چند سالی است درگیر بیماری کووید ۱۹ هستیم، لزوم استفاده از ماسک اهمیت ویژه پیدا کرده است. به‌عنوان‌مثال برندهایی مثل آپولو، ماسگارد، یووکس و… که مارک‌های موجود در بازار هستند و مواردی از قبیل ساده، کش‌دار، سوپاپ‌دار، فیلتردار، کاسه‌ای و…همه جزو عواملی است که زمینه مقایسه قیمت انواع ماسک‌ موجود در بازار موثراست.

کلام آخر

در سال‌های اخیر و با وجود شیوع بیماری کووید ۱۹ لزوم استفاده از ماسک برای همه افراد به یک امر مهم و ضروری تبدیل شده است. چرا که تنها راه ورود این بیماری از راه انتقال هوا صورت می‌گیرد و بهترین راه برای محافظت خود از شر این بیماری منحوس استفاده از ماسک مناسب است. در ابتدای شروع این بیماری به دلیل حجم زیاد تقاضای این محصول در برهه‌ای از زمان استفاده این محصول دچار مشکل شده بود. ولی خوشبختانه در کمترین زمان ممکن مسئولین این امر اقدامات لازم برای برطرف‌کردن این مشکل را فراهم کردند. در حال حاضر انواع گوناگون ماسک‌ها در بازار موجود است که برای مقایسه قیمت انواع ماسک‌های موجود در بازار باید به نوع برند و جنس ماسک‌ها توجه کرد. چرا که این دو عامل از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین قیمت ماسک‌ها در بازار هستند.در صورتی که قصد خرید و تهیه ماسک و انواع محصولات شوینده و ضدعفونی کننده را داریو به سایت ستیا صنعت مراجعه نموده و از خدمات آن بهره مند شوید.

 

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *