ضد عفونی دست

یاد ایام مدرسه بخیر. هرصبح شنبه روز نظافت بود و ضد عفونی دست ، لباس و جورابمان توسط ناظم مدرسه چک می شد.

بخصوص دست ها که بارها مورد بازدید قرار می گرفت تا ناظم مدرسه از تمیز بودن آن مطمئن شود.

شاید همین سختگیری ها باعث شد که ما همیشه مراقب بهداشت دست هایمان باشیم. چون دست ها عضو حیاتی بدن انسان هست که با همه اعضای بدن در ارتباط است و شاید همین در ارتباط بودن با بقیه اعضا باعث شده که بهداشت و تمیزی آن ها همیشه مورد توجه قرار گیرد حالا چه در خانه چه مدرسه و چه جامعه و محیط کار.

همین مساله ی مهم باعث تولید محلول ها و ضد عفونی کننده های متنوع برای بهداشت دست شده است و تولید کنندگان وسایل بهداشتی همواره به فکر تولید امکاناتی اند که اولویت اصلی آن تمیزی و نظافت دست بوده و یکی از این تولیدات ژل ها و محلول های تمیز کننده دست می باشند.

 

ًضد عفونی کننده های الکلی

محلول ضدعفونی کننده

امروزه به دلیل انواع ویروس و میکروب در محیط زیست وشیوع بیماری های واگیر محلول های ضدعفونی کننده الکلی، بر پایه اتانول و سایر الکل های مجاز نقش مهمی پیدا کرده است و این محصولات در حال حاضر به کمک بشر آمده اند تا آلودگی ها و ویروس ها را از بین ببرند و البته اینجا حرف از ویروسهای غیر مفیدی هست که برای حیات انسان خطر آفرین می باشد و جان انسانها را تهدید می کند.

اگرچه به دلیل نازک وحساس بودن پوست انسان به مواد ضدعفونی  و از بین رفتن میکروبهای مفید و حساس به مواد الکلی و نیز مقاومت ویروس ها به این مواد، تمامی کارشناسان توصیه می کنند تا جای ممکن از همان ضد عفونی قدیم یعنی آب و صابون استفاده شود اما گاهی انسان جهت حفظ بقاء در مواجه با ویروسی مثل کوید 19 ناگزیر به استفاده از ضد عفونی کننده الکلی هست.

در حال حاضر بعد از گذشت نزدیک به دوسال و نیم به دلیل ادامه دار شدن ویروس کرونا محلول های ضدعفونی کننده الکلی اهمیت زیادی یافته اند.

 

تاریخچه تولید

ژل ضدعفونی کننده دست اولین بار کی به وجود آمد؟ ضدعفونی کننده دست بر پایه الکل با هدف استفاده از ژل ضدعفونی کننده در مکان هایی که مواد شوینده در دسترس نیست ساخته شد ولی مورد استقبال قرار نگرفت تا اینکه درسال ۲۰۰۹ با همه گیر شدن آنفولانزای خوکی در آمریکا مورد استقبال و استفاده قرار گرفت تا به امروز که انواع مختلف جیبی، تیوپی و … تولید می شود.

 

انواع ضد دعفونی کننده دست

یکی از پرفروش ترین اسپری ها ضدعفونی کننده دست، جیبی می باشد که آن را می توان به راحتی در تاکسی، محل کار و مدرسه استفاده کرد.

در دو نوع اسپری و تیوپی تولید می شود و به راحتی می توان در کیف یا جیب از آن نگه داری کرد. با توجه به پراستفاده بودن اسپری های ضدعفونی کننده، اسپری های جیبی برای به همراه داشتن در خارج از منزل و محل کار بسیار مناسب است.

اسپری های ضدعفونی کننده در برند های مختلف و کاربرهای خاص تولید می گردد و در انواع مختلف ضدعفونی کننده دست، ضدعفونی کننده کف و سطوح وجود دارد و در ساخت آن الکل کمتری استفاده می شود و البته بسته به نوع استفاده این اسپری ها متفاوت بوده و درصد الکل آن فرق می کند. بطوریکه درصد الکل این اسپری ها برای سطوح، درصد بالاتری دارد.

  • سایز بندی و حجم

فروش عمده انواع اسپری، محلول، ژل ضدعفونی کننده دست آنتی باکتریال و حاوی الکل در اندازه های کوچک و بزرگ بسته به تقاضای مشتری وجود دارد و این  اسپری های دست برخلاف محلول ها و اسپری های ساده بیمارستانی در شکل های متنوع و جذاب و مورد پسند مشتریان و در سطوح 1 لیتری، 3 لیتری، 5 لیتری و 10 لیتری به بازار عرضه می شود. اسپری و ژل های ضدعفونی کننده دست در حجم های مختلف ۲۵۰ml، نیم لیتری و … به همراه پمپ دوششی پاششی و یا پمپ رقیق ریز منقار کوتا تولید میگردد.

  • اسپری ضد عفونی کننده

اسپری ضد عفونی کننده دست جیبی در حجم کمتر و ابعاد کوچک به راحتی قابل استفاده است و در تولید آن از مواد نرم کننده و مرطوب کننده استفاده شده که از خشکی دست ها جلوگیری و ضد حساسیت می باشد. بعد استفاده از اسپری نیازی به شستشو یا خشک کردن دست ها نمی باشد. در اسپری ضد عفونی کننده دست به نسبت ضدعفونی کننده های دیگر میزان کمتری الکل استفاده شده و در عین حال که ویروس ها و میکروب ها از بین میروند آسیب کمتری به دست ها میرسد.

 

 

شستشوی مکرر دست ها از ضروریات رعایت بهداشت می باشد. اما امروزه با شیوع بیماری کووید-۱۹ برای رفع میکروب ها و ویروس ها، از مواد ضد عفونی کننده استفاده می کنند. برای ضدعفونی کردن دست ها از آب و صابون، محلول ضدعفونی کننده، ژل و اسپری ضدعفونی کننده و … می توان استفاده کرد.
محلول های ضد عفونی کننده دست از ایزوپروپیل الکل، اتانول و پروپانول تشکیل شده اند. محلول های ضدعفونی کننده دست با مالیدن دست ها به مدت ۲۰ ثانیه، میکروب ها و ویروس ها را از بین می برند. این محلول ها به دلیل سهولت استفاده و در دسترس بودن، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

به دو شکل محلول ضد عفونی سطوح و ضد عفونی کننده دست وجود دارد.

محلول ضدعفونی کننده سطوح، مختص سطوح می باشد و برای ضدعفونی دست به هیچ عنوان توصیه نمی شود و درصد الکل موجود در محلول ضدعفونی کننده سطوح بیشتر از ضدعفونی کننده دست بوده و گاهی از ترکیب متانول و الکل صنعتی تولید می‌گردد.

برای ضدعفونی کردن دست ها هم، از ژل و محلول ضدعفونی کننده دست استفاده می شود که برای دست های حساس محلول ضدعفونی کننده بدون الکل در اندازه های گوناگون تولید می شود.

معمولاً واحد اندازه گیری محلول ضدعفونی کننده سی سی میباشد اما خرید محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح با حجم بیشتر، به صرفه تر و اقتصادی تر می باشد.

 

  • ژل های ضد عفونی

برای پیدا کردن بهترین ژل ضدعفونی کننده دست نیازی به جستجو در میان برندهای خارجی نمی‌ باشد. ژل های ضدعفونی کننده دست با بهترین کیفیت اثربخشی بالا در داخل ایران نیز ساخته می‌شوند. این ژل ها از لحاظ کیفیت و کارایی تفاوتی با ژل ضدعفونی کننده دست خارجی ندارند. بنابراین می توان گفت که به جای صرف هزینه های بیشتر جهت خرید ژل ضدعفونی کننده خارجی، می‌توان ژل ضدعفونی کننده دست ساخت ایران را با قیمتی کمتر تهیه کرد و در واقع می‌توان گفت که بهترین ژل ضدعفونی کننده دست باید تمامی ویژگی های لازم را جهت حفظ رطوبت رسانی به دست ها و از بین بردن ویروس و باکتری ها داشته باشد.

ژل ضد عفونی کننده دست، محصولی جهت زدودن و ضد عفونی نمودن دست ها از ویروس های و باکتری ها می باشد. این محصول با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، از فروش بسیار خوبی برخوردار می‌باشد. شرکت های زیادی اقدام به تولید ژل ضد عفونی کننده دست نموده اند. ژل های ضد عفونی کننده کوچک معمولا در ابعاد گوناگونی به فروش می رسند. یکی از این اندازه ها ژل های ضد عفونی کننده دست ۲۵۰ میل میباشد که بسیار هم مورد توجه هست.

 

نتیجه

امروزه ضدعفونی دست کمک زیادی به از بین بردن ویروس ها و باکتری ها کرده و مانع  انتقال بیماری های مختلف شده و در نتیجه می‌توان گفت که محلول ضدعفونی کننده دست باعث عدم ابتلا بسیاری از افراد به انواع بیماری ‌های مسری شده و در تولید این محصول از الکل استفاده شده است که الکل خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد.

در واقع می‌توان گفت که بهترین محصول جهت ضدعفونی نمودن دست ها، هنگامی که به آب و صابون دسترسی ندارید؛ محلول های ضدعفونی کننده دست حاوی الکل می باشد. این محلول می تواند در جاهای گوناگونی از جمله بیمارستان‌ ها و مکان ‌هایی که تردد و رفت و آمد زیاد است  یکی از بهترین گزینه ها جهت ضدعفونی نمودن دست های افراد محسوب می شود.

بهترین روش مبارزه با ویروس ها و باکتری ها شستشوی مداوم دست ها با استفاده از آب و صابون میباشد. اما با توجه به اینکه ویروس کرونا به گونه ای منتشر می‌شود که می‌تواند روی هر سطحی قرار داشته باشد و  در تمامی مکان ها به آب و صابون دسترسی نداریم میتوان از محلول های ضدعفونی کننده یا ژل ضدعفونی کننده دست استفاده کرد و معمولاً درصد الکل تایید شده در ژل های ضدعفونی کننده دست، ۶۵ درصد می باشد و از انجا که الکل به تنهایی باعث خشک شدن دست ها خواهد شد به همین دلیل در ساخت آن علاوه بر الکل از مقداری گلیسیرین نیز استفاده می‌کنند تا مانع از خشکی پوست دست شوند بنابراین با خیال راحت در حد نیاز روزانه می توانید از این محصولات استفاده کنید.

 

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *